Vad är lagom viktnedgångstakt? Så pass snabbt att man märker att det händer något och att man inte tappar motivationen, men så pass långsamt att det är hälsosamt och försöker undvika löshud. Dessutom måste man hinna med att få in rutin på sina nya vanor, annars hamnar vi i riskzonen för jojo-bantning. Jag vet, jag har testat alla quickfix-dieter som finns tror jag. Många gånger har jag dessutom fått väldigt stora resultat, väldigt snabbt, och så fort jag slutat dieten ”och bara levt hälsosamt” så har jag hamnat tillbaka i mina gamla vanor och vikten har skenat igen. 10 kg ner på två månader, 15-20 kg upp på tre månader. Så har jag gjort otroligt många gånger, så jag vet vad jag pratar om. Jag har också otroligt många i min närhet som gjort så, men ingen har fått bestående resultat. Helt enkelt för att det inte är ett hållbart sätt, vi har inte hittat et nytt sätt att äta, motionera och leva utan vi har bara gjort en diet underett litet tag, inte dragit några lärdomar och så fort vi hoppar av dieten (för det måste man göra, det är helt orimligt att leva på diet resten av livet) så går man upp alla kilon igen. Oftast alla kilon och lite till.

Jag har gjort många fel, därför har jag också haft möjlighet att analysera mitt beteende och sett vad som gått fel och varför jag inte fått hållbara resultat. Jag har även många vänner som gjort diverse dieter och andra genvägar till en smal kropp. Ingen har fått hållbara resultat utan alla bantar fortfarande med jämna mellanrum. Alla har gjort samma fel. Ingen har hittat en ny, hållbar livsstil.

För att hitta en ny livsstil måste man anstränga sig lite mer än att bara dricka shakes i en månad. Shakes är vlcd (very low calorie diet) och funkar väldigt snabbt, precis som allt annat med lite kalorier, och sen går man upp allt igen när man återgår till sitt normala liv. Det ”normala” livet som gjorde en tjock från första början. Nyckeln till en livsstilsförändring som ger hållbara resultat är:

1) man måste ge det tid. Nya vanor sätter sig efter 2 månader. Så lång tid tar det alltså innan man har en chans att få hållbarhet.

2) man måste äta gott och tillräckligt mycket. Du kan inte leva på mat du inte tycker är god, du kan inte heller leva hungrig eller med för lite ork. Man måste äta bra mat för att få hållbarhet!

3) man måste känna att det är lätt och roligt. Om det inte är lätt, så blir det för svårt och krångligt och man kommer göra fel, få dåligt samvete och känna sig misslyckad. Inte precis road to success. Det måste vara roligt för att annars känns det tvingande och då kommer man tappa motivationen och vilja ”fuska”.

4) man måste leva utan regler och tillåta sig själv att äta onyttigt om man tycker det är gott, utan att få dåligt samvete. Det är otroligt viktigt för psykiska hälsan och för att få in långsiktiga vanor.

5) under en kortare period i början, 2 veckor, kan det vara klokt att utesluta ALLT sött och onyttigt (även sötningsmedel) för att få en stor kontrast och bryta sina dåliga vanor helt.

6) Följande 2 månader är då vanorna sätter sig. Då är det lämpligt att tillåta sig själv på lördagar att äta friare, tex godis, efterrätt eller en pizza. Det handlar inte om att fuska utan om att göra ett aktivt val.jag ser det inte som fusk, för fusk implicerar att man gör något dåligt, något som är fel. Det är inte fel att äta onyttigt så länge man gör det med måtta. jag vill inte ha något i mitt liv som ger mig dåligt samvete i onödan eller ha regler, jag vill leva fritt och göra aktiva val för det mår jag bättre av mentalt.

Efter dessa två m veckor + två månader har de nya vanorna börjat sätta sig, och då är det bara att fortsätta göra medvetna val och prioritera rätt tills man når sitt mål.

Jag tycker att 0,5-0,8 kg är rimlig viktnedgångstakt att satsa på över tid. Vissa veckor blir det mer, visa veckor mindre och vissa kanske det blir en viktuppgång. Det gör inget, så länge man behåller sitt fokus och fortsätter göra medvetna val. Då kommer du att nå dina mål, utan att ha känslan av att du har gjort avkall på både det enda och andra. Man ska inte behöva undvika alla restauranger tills man nått målvikt, man ska få välja att äta lyxigt, men man ska också välja att prioritera sin viktnedgång!

Det handlar om balans. Den där jäkla svåra balansen. Men det kommer, efter 2 strikta veckor, 2 relativt strikta månader.

-0,57 kg/vecka under 37 veckor

Jag har gått ner i snitt 0,57 kg per vecka, i 37 veckor. Det ger en viktminskning på 21 kg. Dessutom har jag fått hållbara vanor, jag behöver inte längre tänka på vad jag äter för jag gör bra val. Jag behöver inte längre tvinga mig att träna, för jag älskar att gå till gymmet. Jag har även byggt muskler under den här tiden, lärt mig vad som är en lämplig portion och börjat älska känslan av att ta ut sig riktigt hårt på gymmet. Det är värt mer än allt!

Jag är inte klar, men jag är en god bit på vägen!