Som jag tidigare nämnt har jag försökt, och även ibland lyckats, gå ner i vikt ungefär en miljon gånger. Det har dock aldrig blivit hållbara resultat. Därför har jag nu verkligen analyserat mina tidigare försök för att komma på var det har gått fel och vad jag kan göra bättre denna gång, för denna gång ska jag både gå ner massor i vikt och sedan behålla vikten!

Tidigare har jag gett upp för fort. Minsta bakslag (viktuppgång) så har jag gett upp för jag har inte orkat misslyckas, och då har det varit enklare att sluta. Väldigt dåligt tänkt, och det är något jag verkligen kommer jobba med nu! Jag kommer även vara öppnare med min viktresa för att kunna få stöd av min omgivning dom dagar det känns tungt. Något jag också alltid gjort tidigare är att börja träna. Det borde ses som något positivt men för mig har det inte varit det! Jag är väldigt mycket ”allt eller inget” vilket gör att jag har börjat träna hårt på en gång, annars har det inte känns som att det har varit någon idé. Det har resulterat i att jag ofta har skadat mig och behövt ta en paus i träningen, den pausen kunde bli någon månad… Hård träning har även resulterat i ökad förbränning och därmed ökad hunger, och det är här mitt stora problem kommer in i bilden! Jag har blivit så otroligt hungrig att jag har ätit som en häst. Oftast hälsosam mat, men vad gör det om jag äter som en hel karl?

Hård träning har alltså resulterat i att jag har ätit så mycket att jag har gått upp i vikt! Visserligen inte bara i fett utan även muskler, men det var ju inte det resultatet jag önskade mig! Den hunger jag har känt varje gång jag har börjat träna har varit okontrollerbar och den mängd mat, snacks och mellis jag har ätit har jag omöjligt kunnat förbränna i gymmet. Därför har jag denna gång beslutat mig för att göra annorlunda. Jag ska inte träna! Med träning menar jag nu hårdare träning likt gym och löpning. Jag kommer ta massor av promenader och powerwalks men hålla mig borta från gym och löpning tills jag har nått en vikt på ca 60-65 kg, då räknar jag med att mitt matmissbruk och hetsätning kommer vara mycket mer kontrollerat och jag kan behärska mig trots ökad träning.

Vid viktminskning är den viktigaste principen att äta mindre än du behöver, detta gäller oavsett om du äter lchf, lowcarb, vlcd, viktväktarna osv. Grundregeln är färre kalorier in än ut. Äter du mindre än du gör av med så kommer du gå ner i vikt. Ju mer jag tränar, desto mer förbränner jag och desto mer äter jag. För en som hetsäter som mig så blir detta en ohållbar kombination. Jag kan därför inte börja träna ännu, inte fören jag har fått ett sundare förhållande till mat, minskat i vikt och lärt mig äta lagom stora portioner. Jag är så glad att jag har insett detta och kan lägga upp denna viktminskningsplan och livsstilsförändring på ett annat sätt än tidigare med fokus till 90 % på kosten. Därför kommer jag att lyckas denna gång!