Det är många debatter kring socker och sockerberoende. Kan man vara beroende av socker? Är socker bättre eller sämre än sötningsmedel? Funkar sötningsmedel som substitut, och i så fall varför/varför inte? Hur vänjer man sig av med socker? Det finns nästan lika många svar som frågor och det mesta beror på vilket perspektiv man har, vilket diet man föredrar, om man ens föredrar någon diet, om man gillar naturligt eller så lite kalorier som möjligt… Och så vidare i all oändlighet!

Min syn är att sockerberoende, precis som de flesta andra beroenden, sitter till väldigt stor del mentalt. Vill man sluta så kan man. Det handlar om att vara motiverad, att verkligen vilja sluta, att bestämma sig och sen vara helt otroligt megatjurig. Då kan man sluta röka, eller sluta med socker, eller vad det nu handlar om. Det behöver inte nödvändigtvis vara lätt, men det mesta handlar om att verkligen bestämma sig och sen inte ge upp så fort det blir jobbigt.

Jag har ätit alldeles för mycket socker i mina dar, och har tänkt att det är helt omöjligt att motstå den där godisen, efterrätten eller kakan… Trots det så hade jag inga problem med att sluta med allt sånt nu eftersom att jag bestämde mig. Man får helt enkelt prioritera vad som är viktigast – att ge efter för något gott eller att långsiktigt nå sitt mål och forma sitt liv till det man vill! Det kan låta som att jag bagatelliserar sockerberoende, vilket jag till viss del även gör, för beroendet sitter i huvudet! Har du bestämt dig så är det ju bara att sluta, du dör inte av sötsug, inte heller av eventuell huvudvärk. Det är ju bara ett tecken på att du gör rätt – du behövde verkligen sluta med socker!

Även jag blir sötsugen, men jag äter inte socker. Jag tycker att sötningsmedel är bättre än socker till viss del. Jag skulle aldrig äta tex en ProPud till frukost eller mellis för jag vill inte fortsätta på mina dåliga vanor att äta sött i tid och otid. Sött tillhör fika, efterrätter och ”lyx”. Jag undviker också måltidsbars och proteinbars till lunch och mellis så mycket jag bara kan, även där för att söta och godisliknande saker är inget jag vill fortsätta äta i onödan. Dock är ju en proteinbar miljoner gånger bättre än en vanlig snickers men då handlar det ju om val av godis, inte val av mellis eller en måltid.

Det jag inte vill ta bort är drycker med sötningsmedel! Enda anledningen är att jag älskar cola zero och funktionsdrycker likt celsius och nocco. En cola zero när jag är som mest sugen får mig att avstå godis, och då anser jag att colan är ett mycket bättre val för mig! Detta är ju också för att jag vill implementera en hållbar livsstilsförändring. Det skulle inte vara hållbart för mig om jag uteslöt allt socker och sötningsmedel och därför väljer jag några få kalorisnåla alternativ jag tycker är okej. Vissa får sitt sötsug triggat av sötningsmedel och då är det ju en dum idé, allt handlar ju om att köra det som funkar för ens egen kropp!

Här kommer mina bästa tips för att undvika att äta socker när suget sätter in!

  • Håll dig sysselsatt! Ofta när man blir sugen på något gott så är man egentligen uttråkad, och hur lätt är det att tänka på godis när man har tusen järn i elden
  • Drick ett stort glas vatten, gärna med citron i! Hunger och törst är två känslor som ofta förvirrar kroppen. Citron, ellr något annat surt, ”nollställer” smakökarna och minskar sötsuget.
  • Ät mat, riktigt mat! Ingen måltidsbar eller liknande…
  • Borsta tänderna! Det mesta smakar äckligt med starkt mintsmak i munnen.
  • Ingefära tycker jag funkar precis som citron – det tar bort sötsug. Min favorit är te!
  • Ska du på stan eller längre bilresa, se till att ha med dig ett hälsosamt mellis för att undvika att behöva köpa något du egentligen inte vill äta.
  • Ha alltid något som är gott OCH hälsosamt (och gärna snabbfixat) hemma. För mig funkar hallon och färska jordgubbar otroligt bra för det är så himla gott!
  • Känn efter om du är hungrig, ledsen, uttråkad, eller något annat? Var uppmärksam på om du äter dina känslor och ta i så fall tag i det!
  • Ring en vän! Prata om allt och inget eller be om stöd att undvika det onyttiga
Ibland funkar dock ingenting, och då brukar jag välja ett bättre alternativ!
  • Frysta bär mixat med kvarg smakar nästan som glass…
  • Frysta bär i bubbelvatten får oväntat mycket smak. Min favorit är hallon, blir nästan som hallonsoda!
  • Hallon med vispad äggvita sötad med stevia och vaniljpulver
  • Drick din sockerfria favoritdryck!
  • Varma äpplen med kanel och vaniljproteinpudding smakar som äppelpaj!
  • Mosa bär och frukt och frys in i isglassformar, så enkelt och så gott!