Jag har satt upp 10 stycken nyårsmål. Anledningen till att det är mål och inte nyårslöften är för att löften är ångestframkallande och tvingande helt i onödan. Många ger nyårslöften om att äta bättre och träna mer, men om man äter en pizza, har man då misslyckats? Jag vill inte leva med den känslan så därför väljer jag att sätta upp mål att jobba mot. Det gör inget om man inte lever upp till målen varenda dag, huvudsaken är att man jobbar mot målen, prioriterar därefter samt är målinriktad. Då kan man få igenom en hållbar förändring, och med mindre ångest än löften som man (oftast) misslyckas med. Man måste vara snäll mot sig själv.

 

Mina 10 nyårsmål

1. Klara pullups
Jag vill verkligen klara av att dra mig upp. Det vore verkligen en häftig känsla, jag skulle känna mig så stark! För att nå detta mål så tränar jag rygg, axlar och biceps. Vilket jag hade gjort hur som helst. Men just för detta mål så är starka biceps och en stark rygg nödvändigt.

2. Äta hälsosamt till vardags
Jag har inget behov av att äta hälsosamt varenda dag och jag ser ingen anledning till det heller. Man blir inte tjock av en onyttig dag, en pizza, en kebabrulle, godis eller annat. Man går upp i vikt av att äta för mycket kalorier, dvs äta mer än du gör av med. Då spelar det ingen roll om kalorierna kommer från chips eller kyckling. För mycket blir mycket. Däremot så påverkas hur du mår av vad du äter, precis som hur mycket du kan äta. Trots det så vill jag äta allt jag tycker är gott, men jag behöver inte äta det varje dag. Jag tänker dock aldrig få ångest över en söndagspizza eller lördagsgodis, jag kommer däremot undvika onyttiga saker till vardags. Det är en dålig vana och dåligt för hälsan på alla sätt att äta för fett, för mycket socker, för mycket tillsatser och så vidare. Därför vill jag vara så hälsosam jag kan tillvardags.

3. Fortsätta äta ”allt men inte alltid”
Detta hänger ihop med mål nr 2. Jag vill inte känna någon ångest kring mat, jag vill heller inte ha några förbud kring kosten då jag anser att det är extremt ohälsosamt och ohållbart långsiktigt! Jag vill ha en hållbar förändring, aldrig behöva undvika middagsbjudningar, komma med jobbiga krav som gäst eller undvika vissa restauranger. Jag vill leva avslappnat, ”normalt”, enkelt och hålbart.

4. Få bort min hetsätning helt
Ibland får jag återfall. Fortfarande. Jag kan överäta, äta så mycket att jag börjar må illa men känner mig ändå inte mätt. Jag kan hetsa i mig flera mackor innan jag kommer på mig själv och stoppar mig. Jag kan hetsa i mig resterna från middagen, trots att jag är mätt, istället för att lägga i en matlåda eller kasta bort. Det händer dock extremt mycket mer sällan nu, men det händer fortfarande. Det vill jag ska upphöra under 2018.

5. Jobba vidare med att gilla min kropp
Jag vill må bra, känna att jag är fin och var bekväm i min kropp. Jag vill aldrig mer ha känslan av att jag måste sitta på ett visst sätt för att dölja valkarna, eller stå väldigt rakt för att se smalare ut, eller på något annat vis må dåligt över mitt utseende och min kropp. Självklart är träningen ett viktigt steg, men utan att jobba inifrån med självkänslan så spelar det ingen roll hur smal eller tärnad jag är. Man måste acceptera sig själv, och sen börja gilla den man är.

6. Träna regelbundet, dvs max 3 vilodagar på rad.
Jag vill absolut behålla min träningsrutin. Jag mår så mycket bättre när jag tränar att det har blivit en viktig del av min vardag. Så vill jag ha det. Att träningen även gör mig snyggare och hjälper mig nå mitt viktmål är en stor bonus! Jag har även upptäckt att om jag vilar mer än 3 dagar på rad så minskar min träningsmotivation och jag har svårare för att ta mig till gymmet eller ut i löpspåret. Tränar jag ofta, vill jag även träna.

7. Nå min målvikt på 50 kg
Jag behöver gå ner ca 12 kg till innan jag nått min målvikt. Jag har alltid haft 50 kg som målvikt, men den är till viss del flytande. Jag har aldrig varit smal så jag vet inte hur jag skulle se ut, eller vilken vikt jag kommer trivas med. Det får jag se då, men 50 kg är ett rimligt mål som jag tror kommer passa mina 157 cm!

8. Vara viktstabil
Ett av mina absolut viktigaste mål! Jag siktar på att både bli smal och hälsosam, och stanna så. Jag vill inte längre ha ett liv med jojo-bantning, dieter och ångest för att jag ännu en gång fuskade med dieten. Jag vill ha det enkelt, avslappnat och hållbart.

9. Springa 10 km på <60 min
Jag har alltid velat kunna springa en mil, det känns som en häftig distans! Jag har aldrig varit någon löpare utan kort och tjock, vilket gör att en mil både varit ouppnåeligt men samtidigt rimligt. En lång distans, men ändå lätt att relatera till. Detta mål ska jag klara i vår så fort det är skönt att springa utomhus!

10. Äta mer vegetariskt
För min hälsa, för miljön, för köttindustrin, för ekonomin, för min kropp, för min hud, för framtiden, för jorden. Det finns inga anledningar eller argument för att inte äta mer vegetariskt. Däremot siktar jag inte på att bli vegetarian, men jag vill att min kost ska influeras mer av växtbaserad mat.

​10 nyårsmål för 2018