Jag har fått in en bra rutin på min träning nu! Jag har hittar vad jag trivs med samtidigt som det ger mig resultat! Fram tills för en månad sen bestod all min träning av endast powerwalks, vilket hjälpte mig att gå ner nästan 9 kg. För att jag ska kalla det powerwalk innebär det att jag går så pass snabbt att jag blir svettig och andfådd, håller ett tempo på mindre än 9:40 min/km och går minst 30 min men oftast uppemot en timme. En sådan prommis är bra både för förbränningen och konditionen!

Senaste månaden har jag utökat min träning med löpning och styrketräning. Ett standardpass, som jag kör 3-6 gånger/vecka ser ut så här:

• 5,1 km löpning. Jag håller ett tempo på ca 6:30 min/km så rundan tar då 33 min. Jag vill ligga under 6 min/km så att rundan tar mindre än 30 min.

När jag kommer hem kör jag direkt styrketräning. Den består av:

• Squats – vanliga, sumo, squats med pump (gå ner, pumpa tre gångfart, upp) och med hällyft (gå ner i sumosquat, upp på tå en sväng, upp).
• Utfallssteg
• Situps
• Armhövningar – så många riktiga jag orkar, därefter från knäna.
• Benlyft – ligger på mage, lyfter låren och flyttar benen ut, lyfter benen tillbaka och upprepar tills det bränner i rumpan)
• Plankan

Därefter försöker jag att alltid komma ihåg att stretcha för att få en flexibel och smidigt kropp!

Denna rutin känns väldigt bra för mig då den gör igenom i stort sett hela kroppen. Jag tycker det är en skön blandning av cardio och styrka. Jag har planerat att lägga in styrkepass på gym också för att få in mer träning för ryggen och för att det är kul, jag har dock inte bestämt upplägg ännu.

Jag är så nöjd med mitt resultat från första månaden med träning! Första bilden togs 11 juli, andra bilden 11 augusti. En månad är inte lång tid men otroligt mycket har hunnit hända med min kropp! Det skiljer dock bara 2,6 kg mellan bilderna.

De förändringar jag har märkt sen jag började träna är att jag orkar mycket mer, jag har bättre kondition och är starkare. Men förutom det så har Nina celluliter minskat, rumpan är fastare, ryggen är inte lika hängig, låren är smalare och mer välformade, mina axlar är numera på samma höjd(!) och jag har naturligt en annan hållning. Dessutom har min hy blivit bättre, men det har jag nog kosten att tacka!