Ofta sägs det att kosten är 80 % av en viktminskning och träning är 20 %. Jag vet inte sanningsgraden i detta men jag tycker det låter rimligt då du går ner i vikt om ditt totala kaloriintag är lägre än din förbränning (mer ut än in) och det är lättare att begränsa sin kost än att träna bort 1200 kcal (vilket en pizza innehåller). Dock vet jag också att min kropp behöver träning för att forma sig och bli finare!

Jag har haft svårt att veta hur mycket jag ska äta då jag dels haft problem med hetsätning tidigare och har väldigt lätt att bli allt eller inget. Dvs antingen äter jag allt jag ser eller så endast typ sallad, vilket gör att hungern sedan slår till och jag äter återigen allt jag ser. Därför började denna viktresa med att jag räknande kalorier för att kunna kontrollera att jag äter lagom mycket. Jag har landat i att 1200 kcal/dag passar mig utmärkt. Det är tillräckligt mycket för att jag ska orka med mitt jobb, min träning, socialt liv och allt annat men samtidigt så pass lite att jag går ner i vikt.

Jag äter allt, men inte alltid

Jag har valt att inte ha något matregler utöver min kaloribegränsning för jag funkar så att om det är något jag inte får äta, så är det det enda jag vill äta! Av den anledning har jag inte strikta förbud utan allt är tillåtet, däremot äter jag inte allt i vilka mängder som helst eller hur ofta som helst. Att kunna säga att man äter allt trots att man går ner i vikt är väldigt skönt, det tar bort begränsningar och gör allt så mycket enklare. Att gå ner i vikt och leva hälsosamt ska vara enkelt. Att leva utan förbud är hållbart, livet ut.

Detta innebär också att jag äter pommes, hamburgare, bröd, dricker alkohol, äter socker och annat. Men det är oerhört sällan och i små mängder! De senaste 3,5 månaderna har jag druckit alkohol 3 gånger, ätit pommes två gånger, några naturgodisar, ätit helt fritt på restaurang några gånger (två- och trerätters), två kebabrullar, en sockervadd på gröna lund osv… Jag har valt att äta dessa saker för att jag har tyckt att det är värt det! Kalorierna är värt det om det är något jag verkligen vill ha, och för att det är ett speciellt tillfälle. Det är inte värt godis en helt vanlig lördag bara för att jag ska se en film, men första myskvällen 1,5 månader med min sambo gör det värt det! För mig är det otroligt viktigt att inte tänka i regler utan att tänka om det är värt det sett till smak, kalorier, förbränning och så vidare.

Jag unnar mig aldrig

Jag säger aldrig att jag unnar mig något, för då upplever jag det som att jag äter något jag inte borde, att jag gör fel och att jag fuskar. Livet är långt, och jag vill hitta ett hållbart sätt att leva. Därför ser jag till att alla mina val är medvetna och jag väljer dom för att jag vill, för att jag tycker att det är värt det. Jag fuskar inte och unnar mig något som är fel och äter något onyttigt, jag väljer att äta något onyttigt ibland för att det är så oerhört gott och värt kalorierna. Däremot är det inte värt att välja något onyttigt ofta.

Jag följer ingen diet

Anledningen att jag inte vill följa någon diet är dels för att jag inte vill ha några begränsningar i vad jag får och inte får äta, men även för att jag vill känna att jag väljer själv. Jag vill välja vad jag ska äta och när jag ska äta, inte äta något för att ”jag borde för att någon sa så”. Ta ett kosttips är en sak, att följa ett schema är något helt annat. Dieter lockar mig inte för fem öre och det skulle aldrig passa in långsiktigt i mitt liv. Fördelen med att inte gå på någon diet är att jag kan styra helt själv vad jag vill äta, vilket gör att jag äter gott varenda dag. 95 % av mina måltider är hälsosamma och hjälper mig att komma närmare mitt mål, samtidigt som det smakar gott! Det är viktigt för mig. En ytterligare fördel med att inte följa någon diet är att jag slipper hetsen kring makros, hur många gram protein borde jag äta, hur mycket kolhydrater blir för mycket, osv. Det är enkelt att slippa diettänket och bara fokusera på god, näringsrik mat som är lagad från grunden.

En vanliga dag ser mitt matintag ut så här:

Frukost: 1-2 ägg, eller en smoothie, frukt, fil med bär, eller ingenting.
Mellis: Om jag är på jobbet så äter jag ibland 5 st mandlar.
Lunch: Grönsaker och fisk, kyckling, köttfärsbiffar eller liknande. Ibland någon soppa.
Mellis: Som på förmiddagen, endast om jag är på jobbet och då 5 st mandlar.
Middag: Liknande som till lunch. Oftast inga stärkelserika kolhydrater utan äter hellre broccoli, morötter, vitkål (färsk eller stekt), harcot verts eller grönsallad.
Kväll: Oftast ingenting med ibland frukt, te eller lite fil med bär.

En fantastiskt middag från tidigare i somras!
Förätt, varmrätt och vin – och så oerhört värt det för det var bland det godaste jag ätit!