Att tänka igenom sina val är grunden för att lyckas. Oavsett om det handlar om vad jag ska laga till middag, vad jag gäller för snacks eller om jag funderar på om jag verkligen ska gå till gymmet så har det beslutet stor inverkan på min framtid och mitt resultat. En extra godis påverkar i sig inne så mycket, men bara det att jag äter något jag inte planerat gör att jag hamnar lite längre från mitt mål mentalt. Därför tänker jag igenom varje beslut, vad är mest värt, vilka uppoffringar vill jag göra. Och så gör jag den uppoffringen tills det inte längre är en uppoffring utan vardag. Det är inte längre jobbigt att välja frukt framför godis. Det är inte längre jobbigt att röra på mig.

Du kan inte göra som du alltid har gjort, och förvänta dig nya resultat

Jag har jobbat hårt för att få in mina rutiner, och fler och fler sitter automatiskt utan att jag ens behöver anstränga mig. Jag tänker inte längre på vad jag ska äta, för 90 % av gångerna äter jag bra och de övriga 10 % har jag valt att äta onyttigt för att jag tycker att det är värt det. Jag ”råkar” inte längre trycka i mig en hel chipspåse efter en pizza trots att jag är proppmätt och lite lätt illamående. Jag väljer och gör genomtänka beslut. Äter jag onyttigt en väl ser jag till att kasta bort resterna, för att det är inget jag ens vill bli lockad av dagen efter. Det handlar om att prioritera och välja rätt om jag ska uppnå mitt mål med att gå ned totalt 32,5 kg.

Du får vad du förtjänar, varken mer eller mindre

Imorse var jag inte alls särskilt sugen på en prommis, det var grått ute och regnet hängde i luften. Och inte bara hängde, det duggregnade faktiskt lite smått. Men det spelar ingen roll. Jag tänkte igenom vad mitt alternativ var – ligga kvar i sängen och sen flytta mig till soffan och se Nyhetsmorgon. Alternativt gå en rask powerwalk, förbränna lite extra samt boosta förbränningen för resten av dagen. Alternativ två skulle även innebära att min träningsvärk från igår inte bli lika illa, samt att jag blir starkare mentalt eftersom jag inte viker ner mig. Jag valde alternativ två för att det är bäst för mig!

​Så det blev en morgonprommis! 6 km i rask tempo med små regndroppar som föll med jämna mellanrum. Så nöjd!