Jag har alltid haft otroligt svårt att hitta tillbaka till träningen efter en sjukdomstid. Och med otroligt svårt menar jag att det ofta har tagit omkring 10-12 månader innan jag tränat nästa gång… Med andra ord kan man säga att så fort jag blivit sjuk, så har jag slutat att träna helt. Slutat att röra på mig. Slutat att äta hälsosamt. Det är väl okej (inom rimliga gränser) så länge man är sjuk, men så fort man börjar må bättre är det viktigt att hitta tillbaka till bra rutiner igen.

Det är lättare sagt än gjort, att komma tillbaka efter träning. Man tappar ork – energi, kondition och muskler – när man är sjuk och man är inte återställd bara för att man är frisk. Det är svårt att hitta motivationen, man har ingen lust att ta sig ur soffan och det känns allmänt motigt med fysiskt aktivitet. Det stadiet måste man övervinna, annars är det lätt att ens träningsuppehåll blir ett helt år. Tiden rinner iväg, och det blir inte lättare imorgon, eller nästa vecka… Det är jätteviktigt att man tvingar sig till gymmet den där första, jobbigaste gången för det kommer gå lättare! Så vila tills du är frisk, helt frisk, och välj sedan din favoritträning! Tvinga dig om så behövs, men bara gör det. Du kommer inte att ångra dig.

Jag har haft en envis förkylning i snart två veckor. Den gjorde att jag inte har kunnat träna på väldigt länge. Jag har funderat lite på hur jag ska komma tillbaka till träning och rutiner igen, eftersom det varit ett av mina största problem. Den här gången var det dock annorlunda! Jag längtade till gymmet nästan hela tiden, vilket gjorde att jag provtränade lite för tidigt och hostan och ont i halsen kom tillbaka. Hem och vila några dagar till, och sen börja träna väldigt lugnt! Idag har jag tränat mitt andra pass sen jag blev frisk, och känner fortfarande att jag mår bra. Det är verkligen skönt att hitta tillbaka till sina rutiner och ärligt kunna säga att numera är jag en sådan som tränar regelbundet och dessutom älskar det! Det var nog nästan mer än jag nånsin trott om mig själv…

Hipthrusters

Bild från träningspasset tidigare idag. Det blev en benpass för att väcka kroppen efter min sjukdomstid.

Dagens träningspass

  • 10 min cykel
  • Sittande benpress
  • Liggande benpress
  • Liggande bencurl
  • Utsida lår och rumpa i ”knipmaskinen”
  • Hipthrusters